Vlasti Dada
Nájemní vrah
A je to tady. Klíč vniká
do zámku. S ním Karla, připravená zavraždit tvoji milovanou, odpolední Idylu.
„Františku už jsi
slyšel, co se stalo?“ krákorá hned zpoza dveří. „Ten Topič z vedlejšího vchodu
to má za sebou. To je hrozný! Celá se třesu.“
No a co jako. Teď ti
tady tou svou hubou přemele celou černou kroniku, co si venku pečlivě nahrála
do palice od ostatních bab jejího kmene. Ty, Franto, ten chrchel zbytečných
informací necháš protéct z levýho do pravýho zvukovodu. Naštěstí máš taky v
hlavě nahráno to svý pásmo automatických odpovědí. Zapneš náhodnej výběr
zvukových stop.
„A víš, že to se mnou
nic nedělá? To máš každej den nálož zlejch zpráv. Člověk si na to docela
zvykne. Votupí,“ hodíš první náhodnou.
„No jo, ale tohle se
týká i nás. Přímo nás. To se neděje v televizi, ale v našem baráku. Ty nemáš
strach? A není ti těch lidí líto? Vždyť si Topiče znal, zdravili ste se,“
krákorá dál tu svojí.
„Hele můžou si za to
sami, Topič i všichni ostatní,“ házíš další, hodně ohranou. „Jejich blbost a
lenost je umořila. Vždyť my sme snad v suchu, ne? Máme práci, máme úspory. Není
třeba mít strach. Neplatiči žijí z cizího a pak jednou prostě přijde den
konečnýho zúčtování. Žádná lítost.“
„Františku ty nemáš
srdce, fakt. Když jsem si tě brala, tak jsem si myslela, že ho máš na správným
místě. Ale časem si ho někde vytrousil nebo co. Jak můžeš takhle mluvit. Vždyť
přece víš, že Topič byl hodnej pán s moc blbým osudem. Co přišel o ženu, šlo to
s nim z kopce. Utápěl se v chlastu. Nic už ho na tom světě nedrželo,“ mele jako
kafemlejnek.
Tak to je tvoje chvíle.
Teď tam pusť cynickou a klid je tvůj: „No tak vidíš, aspoň to má teď za sebou.
Vítězství ve prospěch všech zúčastněných stran.“
„Františku ty jsi
monstrum. Fakt. Hnusnej člověk, jestli tě teda můžu ještě nazývat člověkem. Jdu
vedle.“
Výborně. Karla za sebou
práskla dveřma od ložnice a tvoje sladká Idyla může opět vstoupit. Akorát že ti
místo její sladkosti leze na oči přízrak toho budiž Ničemy Topiče. Zalez,
obludo! Co je ti po něm! Co je ti po všech těch chudácích, co stepujou každou
první středu v měsíci s pazourou nataženou před Pracovním úřadem. Anebo ještě
líp. Naočkujou tu svoji harantáž, aby natahovala ručičky a budila lítost u
sentimentálních babek Karlina kmene. Ručičky, čokoládový, žlutý, nebo i bílý.
Je to jedna verbež bez ohledu na barvu. Ty, Franto, přeci nejsi žádnej rasista,
i když těch čokoládovejch je víc než bílejch, to by ses vsadil. Co je ti ale po
nich. Tys si jim haranty ani dluhy nenadělal. No, neudělal si je ani Karle.
Jste bezdlužní, ale taky bezdětní. Děti byste mít už měli. Myslela by pak na
svoje a nelitovala tolik cizí. Jenže ty si vás chtěl zajistit, a jak si tak
zajišťoval, Karla zestárla. Teď už je jalová a pořád ti to vyčítá. Máte spolu
tenhle krásnej třípokojovej byt, máte silný spolehlivý auto a pravidelný
rochnění v moři, ale ona by ráda děti. Ženská se holt bez dětí cítí nenaplněná.
Ještě pět let budete splácet. Pak jí zaplatíš nějakou dobrou zahraniční
kliniku. Dneska se rodí i v padesáti. Však oni jí ten její zaseknutej
reprodukční cyklus promažou a rozchodí. Budete starý rodiče, ale zodpovědný.
Bez dluhů. Schopný děcko zajistit. Tak ať si někdo zkusí něco namítat. Tak
Idylkoo…
XXX
Chroptí zvonek.
Potřeboval by opravit, neřád. V tuhle nemravnou hodinu má být sakra zticha. To
zas nějaký bídáci s jedním mozkovým závitem hrajou dole z nudy zvonkohru. Ty
bys věděl, jak je zaměstnat, hajzlíky.
„Františku kdo tak
dlouho zvoní, nechceš to jít zjistit?“ hýká na tebe Karla z ložnice.
No asi bys měl jít
vytáhnout tu sirku ze zvonku, když už nic jinýho. Došouráš se ke dveřím a
odemkneš. Ale vida! Žádní syčáci. Za dveřma stepuje chlap ve žlutým saku. Asi
hledá někoho ze sousedů, hned tě napadá. Jiný možný vysvětlení přece taky není.
„Dobrý den, Vy jste pan
Jistý?“ začne Žluťák, aniž by se představil. Vždyť taky není třeba. Žlutý
každej zná. I ty je dobře znáš.
„No to jsem,“ přiznáš. „
Hledáte někoho?“
„Vás.“
„Potřebujete se na
někoho zeptat?“ ptáš se sám opatrně.
„Nikoli, přicházím přímo
za vámi. Nezaplatil jste včas“.
Včas? Včas! Včáááás,
rezonuje ti v lebce. Včááás lítá od ucha k uchu, odráží se ti zevnitř o spánky,
pinká o temeno. Tenhle Žluťák říká, že ty, Františku, si nezaplatil včas? To
musí být nějakej omyl. „To musí být nějaký omyl?“ zapneš volume, aby to slyšel.
„Vyloučeno, pane Jistý.
Víte dobře, že omylnost našeho úřadu je statisticky zanedbatelná. A i kdybyste
chtěl vznést námitku, můžeme vše ověřit prostřednictvím několika kliků.“
To už Žluťák vytahuje z
kufříku svůj tablet, něco do něj párkrát ťukne, aby ti ho vzápětí namáčkl na
nos.
„Vidíte.“
Nevidíš. Zatmělo se ti
před očima a suneš se pomalu po futru směrem k drátěný předložce. Žluťák tě
však pohotově zvedá a křísí. Přistrkuje židli. Je na podobný situace dobře
připravenej. To už se spouští Karlin ječák. Vylezla ze svý nory a ječí, brečí,
běduje, tak teatrálně, jako by na to roky trénovala.
„Paní prosím uklidněte
se a nechte mě zahájit protokol,“ žádá ji Žluťák. Karla rázem zmlkne, beztak
musí nabrat dech pro další výstup.
„Takže tedy přicházím za
Vámi z pověření Úřadu pro konečné řešení nájemních otázek ve věci Vaší exekuce.
Dne 10. prosince nám přišlo upozornění, že jste již dvakrát nezaplatil splátku
hypotéky u Vaší Banky. Tímto jste se dopustil závažného přečinu proti Zákonu o bydlení
a ve správním řízení bylo rozhodnuto o Vaši exekuci, která připadá na dnešní
den. Omluvám se Vám za tuto hodinu, měl jsem dorazit výrazně dřív. Dnes se mi
bohužel sešlo několik komplikovaných exekucí u velmi sprostých neplatičů
nájemného. Vy jste slušný plátce hypotéky, tedy doposud jste byl, jak vyplývá z
našich interních záznamů. Doufám tedy, že se domluvíme a vše půjde hladce. Nyní
spolu projdeme krátký dotazník a Vy si zvolíte způsob provedení exekuce.“
Ztratil si hlas. Kradmo
pohlédneš na Karlu, ta jen nepřítomně hypnotizuje žlutý knoflíky na žlutým saku
a skoro nedýchá.
„Karlo“, dere se ti z
chřtánu. „Řekni přeci něco. To musí bejt omyl. Vždyť já to vždycky platím
převodem. Muselo dojít k chybě. Třeba sem špatně opsal kód. Vždyť já sem přeci slušnej
člověk. Nemůžete mě hodit do stejný kafilerky s neplatičema!“ kňouráš.
Chvilkový ticho prořízne
Karlino: „Drž hubu!“ Ani se na tebe nepodívá a hned spustí na Žluťáka. „Mám
takovej dojem, že manželka může byt po neplatiči převzít, když sama uhradí dluh
a pokutu. Je to tak? Já tady nemám trvalý bydliště. Hypotéka není na mě. Tady
pan manžel se vždycky bál mojí nespolehlivosti. Takže mě se ta exekuce netýká.“
„Ano, paní Jistá. Máte
správné informace.“ ujistí ji Žluťák. „Ve Vašem případě lze postupovat tak, že
po exekuci vznesete požadavek na byt, zaplatíte dlužnou částku a pokutu. Pak
bude smlouva přepsána na Vás.“
„Dobře tedy. Udělejme to
takhle. Mezitím se jdu projít. Neudělejte mi tady prosím svinčík!“ Karla
popadne kabát, rychle nazouvá boty. Mezi dveřmi se na tebe ještě otočí. „Není
mi tě líto, Františku. Není mi tě líto! Co sis navařil, to si sněz. Já to vidět
nechci!“ zalyká se.
„Karlo! Karlo! Počkej,
ty ses musela zbláznit. Všichni se museli zbláznit. Tohle je nějakej blbej sen
jenom,“ chroptíš.
„Ale hovno,“ řekne Karla. „Tohle je právě ta realita. Tak
s pánem bohem a já jdu!“ Zabouchne za sebou dveře.
Tak a máš to, ty vole
starej. Tolik ses o ni staral, a jakmile jde do tuhýho, práskne do bot.
„Takže pane Jistý,“ mele
zas něco Žluťák „měli bychom pokračovat.
Nyní s Vámi projdu krátký dotazník, kde zvolíte, co máme udělat s Vašimi
osobními věcmi. Rozhodnete, jak proběhne exekuce a jak by mělo být naloženo s
Vašimi ostatky.“
Tohle se ti, Franto,
jenom zdá. A ve snu neplatí logika. Hned to na tom Žlutým panákovi otestuješ.
Řekneš mu samý hovadiny a on je odkývne. Poznáš tak, že se plácáš ve vlastním
snu.
„Tak osobní věci prosím
pošlete rovnou na Hrad. Chtěl bych být čtvrcen na náměstí párem volů a přeji si
státní pohřeb, samo sebou,“ diktuješ Žlutýmu.
„Pane Jistý, já vím, že
jste utrpěl šok.“ Žluťák tě uvrhuje do definitivní reality. „Věřte mi, že
situace je nepříjemná i pro náš Úřad a já, jakožto jeho zástupce, bych rád vše
ukončil pokud možno důstojně. Pokud nejste schopen učinit rozhodnutí, dovolte
mi, abych Vám dal několik návrhů.“
Experiment selhal, vole.
Tohle není sen, tohle se ti opravdu děje, vole. Bahníš se až po kolena v
realitě, vole. Nezmůžeš se na slovo. Kýváš se jak umělohmotnej paňáca s
rolničkou a nepříčetným výrazem. Do spánku ti bubnujou slova jako útěk, prašti,
dej mu prachy. Nechtějí se ale spojit do jediný logický konstrukce. Tuhle
útěkovku nevyhraješ. Tak teď by se ti před očima měl začít odvíjet film tvýho
života, ale mysl ulpívá na debilních detailech minulých dnů. Moucha v kafi,
Karliny ošklivý nadkolenky, otlemená reportérka v bedně.
„Tak tedy klienti mohou
odkázat osobní věci našemu úřadu, pokud o ně příbuzní nestojí,“ zruší Žluťák
ticho ve snaze tě popohnat.
„Budiž,“ odpovíš.
„Mám tady pro Vás
pilulku, co spolknete. Je to zcela bezbolestné, hygienické. O Vaše ostatky se
posléze postarám.“
„Spolknu,“ polkneš zatím
nasucho.
„No, a aby příbuzní neměli mimořádné náklady,
navrhuji sociální pohřeb.“
„Papundekl, dobře tedy,“
kývneš.
Žluťák ještě něco ťuká do
tabletu. Podává ti ho, aby ses prstem podepsal. Taková hovadina, podepisovat se
prstem, říkáš si ještě.
„Mohl bych si k tomu
sednout do křesla a pustit hudbu?“ škemráš.
„Ale jistě,“ odpoví
Žluťák, aniž by zvedl oči od tabletu.
Hovíš si v křesle. V jedný
ruce svíráš sklenici, v druhý pilule. Mozek vysílá stokrát ruce signál, aby
vydala jednu piluli, ale ta se nehne. Zkoušíš to minuty, hodiny, roky.
„Prosím váš, mohl
byste…“
„Ale beze všeho“, odpoví
Žluťák, rozevře ti jednou rukou hubu a druhou vpraví piluli až do krku. Zápas
minimalistický. Má v tom zjevně praxi. Má na to grif.
Povaluješ po jazyku
doušek vody. Napít se ještě umíš. Polkneš. Prohlížíš si svůj byt, máš ho tak
rád, i když už ti neříká pane. Tak aspoň že tu zůstane Karla a nenastěhujou sem
nějaký...takový... ručičky natažený. Ta představa tě zvedá z křesla, nebo tě to
zvedá už Smrt? Má Smrt spoustu mrňavých usmolených ručiček? Ale co, přece
nebudeš teď myslet na špínu světa. Radši si přivoláš svoji krásnou a vznešenou
Idylu. Žluťák se rozplývá, rozplývají se otravní sousedé a Idyla pomalu
přichází a tančí ti Tango de la
Muerte.
Kurz kreativní nenávisti
Je ráno a je čtvrtek.
Den tvojí schůzky. Pár minut před odchodem hojíš černou pastou odřeniny na
tmavomodrejch botách. Nasliněným prstem sjíždíš šmouhy na bundě. Pak ještě
během vyhlížení tramvaje oškubeš ze svetru chumel zvířecí srsti. Naneštěstí si
toho všimne váš místní blázen, co vždycky po ránu obkružuje zastávku a křičí
nesmysly na lidi vyhlížející transport do zaměstnání. Ptá se tě na kočičku.
Díváš se jinam.
Naštěstí (aspoň pro
jednou!) dlouho nečekáš. V zápětí tě nabere tramvaj směr ÚP. Vlaješ na tyči.
Chlap pod tebou přitom o tvůj invalidní pole dance nejeví nejmenší zájem. Tře
se neuroticky o laminát sedačky a přitom něco buší do tabletu. Může být tak
starej jako tvůj prvorozenej. Jedovatá ženská v kostýmku si podezíravě měří
tvoje nezahojený boty. Poznala snad, co jsi zač? Nutíš se předstírat
nenucenost. Ošoupanej kluk s batohem ti nabízí místo k sezení. Šupácká
solidarita. Bereš to a je ti jasný, že máte společnou cestu na ÚP. Pak už
konečně vystupuješ a celá ta svatá trojice z tramvaje se sype za tebou. Musíš
je setřást. Schválně se zdržíš u výlohy pekařství a předstíráš, že hledáš
peněženku, aby tě předešli. Ten s tabletem skočí do podzemí, máš ho z krku, ale
ženská v kostýmku s batůžkářem míří směrem k ÚP stejně jako ty. Oba se
neskutečně plouží. Ztrácet tempo tě stojí dost námahy. Rozhlížíš se po ulici,
pak se vydáváš na lov imaginárních předmětů v tašce. Ať děláš, co děláš,
stometrovou cestu od zastávky k úřadu stejně neprodloužíš. A vida, překvapení.
Z batůžku se vyloupne almužník ÚP, žádná socka, ale rovnou výplatčí dávek.
Říkali ti přece, ať nesoudíš lidi podle vzhledu, pamatuješ, viď? No jo. To ses
zase jednou netrefila. Batůžek je pán. Nečeká frontu, vrátný ho pouští s
podlézavým úsměvem rovnou dovnitř a neurotickýmu vlnění venku před vchodem
úřadu přitom nevěnuje žádnou pozornost. Řadíš se do fronty a snažíš se maskovat
novinama, co sis sebrala na zastávce, aby tě náhodou nepoznal někdo z
kolemjdoucích. Ta v kostýmku stojí o dvě pořadový čísla před tebou, protože se
neloudala. Pokradmu mapuješ okolí. Před tebou černo, za tebou Rusko. Seš tady
snad jediná česká ženská? Naštěstí nejsi, náhle tě opláchne teplá vlna
solidarity s tou paní z tramvaje. Kostýmek nekostýmek. Nesuď podle vzhledu!
Chodila si do školy, léta si dřela a teď skončíš v týhle lidské stoce před
dveřmi ÚP, stejně jako ona, zánovní, ale dobře udržovaná ženská. Pak se ještě
nějakou chvíli koupáš v sebelítosti, z který tě nevytáhne ani cvaknutí dveří,
to až šťouchání a strkání pořadových čísel za tebou tě tlačí do brány úřadu.
Sedíš mezi patnáctkou a
dvacítkou. Ty seš sedmnáctka. Kam mizí ty chybějící čísla: 16, 18, 19? Dumáš
jako vždycky, abys dorazila beztak už zabitý čas. Pořadový číslo patnáct je
jasná muslimačka. Okolo ní poskakuje jakási strakatá slečna a něco vykládá. V
angličtině. Když už to její kvákání nemůžeš vydržet a zvažuješ postávání před
číselnou tabulí opodál, přijde číslo patnáct na řadu. Strakatá slečna podnikne
rychlej nájezd na přepážku, strká referentce kus papíru a sype ze sebe informace
o paní Fatimě, co má zájem o rekvalifikaci. Tahle strakatá nádhera by ti
pomohla akorát tak do blázince, říkáš si, ale jak je možný, že ta muslimačka má
VIP služby, holku, co za ní mluví, a český ženský, co studovala, co celej
dosavadní život jede v nonstop provozu práce-domácnost-práce, nikdo s překladem
úřednických slintů nepomůže? Jsi prostě stará a málo exotická a tak se nikdo
nestará. Jediný štěstí, že Franta i po rozvodu posílá peníze a ty nemáš
oplejtačky s úřadama kvůli placení bydlení.
Konečně zabliká tvoje
číslo. Ty si jen číslo. Starý číslo, bez invence, neschopný inovace,
neflexibilní. Blikáš na přepážce sedm. Musíš za roh, kde na tebe bafne starej
známej batůžkář z tramvaje. Bude teď tvůj novej pracovní referent.
Batůžkář chvíli zírá do
kompu. Seš popsaná karta v databázi ÚP. Děsíš se pomyšlení na to, čím tě
popsali.
„Zvažujete
rekvalifikaci,“ ozve se po chvíli. Zní vlídně a tak ti žaludek klesne do
standardní pozice.
„Ano. Mám sice vysokou
školu, ale stejně sem za váma chodím už skoro rok,“ řekneš s důrazem na slovo
vysoká.
„A už jste se rozhodla
pro konkrétní kurz?“ ptá se.
Vytahuješ z tašky
úhledně složenej leták, co sis už při minulý schůzce vzala z okna v druhým
patře úřadu. Batůžkář si ho pozorně prohlíží.
„Když já nevím, jestli
sem dost kreativní. Je pravda, že na škole a krátce poté sem dost psala.“
„To je pro vás ideální
kurz, nebojte,“ povzbuzuje tě batůžkář.
Vyplníte společně papíry
pro úřad, několik motivačních keců a životopis.
„U tohoto typu kurzu po
vás nechtějí klasický motivační dopis. Máte jim na maximálně dvě normostrany
popsat, co vás nejvíc štve. Taky přiložit ukázky svých prací – vybrané
komentáře na sociálních sítích a v diskuzích pod články, emaily, zkrátka co
máte. Už jste se nad tím zamýšlela?“
„No. Popravdě už sem si
vše připravila,“ odpovídáš se šprťáckou hrdostí.
„Tak sem s tím!“ usměje
se batůžkář.
Nejistě mu podáváš modrý
desky. Ukládá je na štos spisů.
„Pořadatel kurzu nám dá
vědět, jak jste dopadla. Myslím, že kurz je dobrá volba. Můžete díky němu najít
poměrně snadno nové uplatnění, pracovat pro široké spektrum společností, médií,
možná dokonce i pro vládu. Dám vám vědět, jak to dopadlo. Mohu vám dnes ještě s
něčím pomoci?“ ptá se nakonec.
Vrtíš hlavou jako ve
škole. Rozloučíte se a ty se vydáváš na lov levnýho zboží. Obtěžkaná dvěma
taškama míříš o hodinu později rovnou ke škole. Tvoje nejmladší je sice už
docela velká, ale chová se jak nezřízená střela. Učitelky z ní udělali ADHD,
pro tebe je to hadice, která ti denně pije krev. Krev místo školního mlíka, to
lije po spolužačkách, ale ty ho stejně musíš zaplatit. Jenže nemáš čím. A tak
číháš na dceru za rohem, v ulici, kudy učitelka nepůjde. Před školním vchodem
by tě mohla kvůli tomu mlíku přepadnout. Dopravíš dceru bez úrazu domů, děkuješ
za každej den, kdy vás nic nepřejelo. Teď krmit, vymydlit a uložit se zbytkem
tvojí smečky.
XXX
Končíš večerní rituál
smýčení bytu. Nezaměstnaná, to teda rozhodně nejseš. Konečně se sesuneš do
křesla u stolku. Zmáčkneš tlačítko kompu tak silně, až zmodrá. Počítač zavrní a
probere se z hybernace. Kroužíš myší kolem malý obálky na monitoru. Stejně ti
ještě žádná zpráva nepřišla, nemůžou být tak rychlí, říkáš si. Když se ale
konečně odhodláš schránku otevřít, vysype se na tebe zpráva z ÚP. Píchne ti pod
levou lopatkou. Batůžkář píše, že kurz schválili a ty můžeš rovnou začít! No je
to možný? Dostaneš taky podporu v rekvalifikaci, ale to musíš ještě měsíc
počkat. V duchu si zavýskneš, nahlas nesmíš, to by vzbudilo děti. Postupuješ
nedočkavě podle instrukcí z úřadu, stáhneš program, vyplníš svoje jméno a
přihlašovací heslo. Vítá tě Kurz kreativní nenávisti! Teď předvedeš, co v tobě
vězí. Vždycky si chtěla psát, ale na studiích si musela hodně dřít, při dětech
a práci to už vůbec nešlo. Občas si zkoušíš do šuplíku nějaký ty slaďáky, ale
tohle je něco jinýho. Když absolvuješ úspěšně, seženeš práci u renomovaný
společnosti, budeš psát články, marketingový sdělení, budeš pracovat jako
komentátorka na sítích. Kurz je moderní, internetovej. Nemusíš se nikam plazit
a s nikým se konfrontovat na živo. Spouštíš aplikaci.
Kurz Kreativní nenávisti
vesele bliká na uvítanou. Umí i mluvit, je totiž interaktivní.
„Milá paní Anno, jaký
byl váš dnešní den? Pojďte se z toho vypsat,“ pobízí tě. Ten je teda hrrr,
takhle na večer po všech útrapách dne.
Naťukáš pár nadšenejch
řádek o tom, jak ses z ženský, co už dávno není v kurzu, stala účastnicí
tohohle skvělýho kurzu.
„To je pěkné,“ mluví ti
sluchátka do uší, „Jsme rádi, že jste v kurzu s námi. Začneme lehce teoreticky,
ale opravdu jen lehce. Tak tedy pro rozvoj kreativní nenávisti je důležité
uvolnit mysl, zahodit naučené myšlenkové zábrany a nechat volné pole působnosti
negativní tvorbě. Pro rozvoj kreativní nenávisti je rovněž důležité soustředit
se na kvantitu, kvalita se vypiluje praxí.“
Po malý pauze sluchátka
pokračujou: „Nesmíte se nechat uzavřít v jednom pohledu na problém, byť by se
zdál sebelogičtější. Nebojte se popustit uzdu fantazii. Črtejte nová spojení
bez autocenzury. Autocenzura negativní kreativitě rozhodně škodí. Nebojte se
svoji mysl vyzvat do boje! Čtěte, hledejte nápady, shánějte si relevantní
zdroje! A teď přejděme k malému cvičení. Takže vybavte si tři věci, které vás
dnes opravdu naštvaly.“
Zamyslíš se, kdyby byly
jenom tři. Představíš si sedmihlavou saň z dětský pohádky, každej šupinatej krk
ověnčenej hlavou osoby, bez které by ses ode dneška do skonání světa ráda
obešla. Jedna saň nestačí, máš tu rázem celou výstavu plazů, v tý tvojí hlavě.
Všichni se ti pletou dohromady. Z toho nepřebernýho množství je těžký vybrat
jen tři hlavy. Tak co tě vlastně štve? Učitelka a to její debilní mlíko. Proč
proboha vozí do škol litry mlíka, který po sobě děcka akorát lejou. No a štve
tě to tvoje mladý ADHD, ale koho neštvou děti. V neposlední řadě tě štve celej
svět, ten cizí svět, kterej tě vyštval do nepotřebnosti, nezaměstnanosti.
Cizáci. Paní Fátima, co chce rekvalifikaci. Plazi už ti lezou z klávesnice na
monitor a kurz tě chválí:
„Výborně! A teď se
pokuste myslet v souvislostech. Co tyto tři věci spojuje. Podaří se vám
identifikovat společného původce vašich problémů?“
Píše mi robot říkáš si.
Není žádnej živej učitel někde před druhým monitorem. Ostatně co by tam taky
dělal, v tuhle hodinu. Cítíš na patře zklamání. Tolik ses chtěla dostat do
kurzu. Myslela si, že ti to přinese bůhví co, dokonce zaměstnání! Píšeš jim tam
nějaký hovadiny, a přesto tě chválí. Nikdo to nečte. Ale tak proč ne. Mlíko,
ADHD, cizáci z cizího světa. Cizáci prodávají otrávený mlíko, co způsobuje
ADHD! Ťukáš a směješ se přitom vlastní zhovadilosti. Takovej blábol! Robot ti
zatím jistě chystá pochvalu.
„Skvělé, skvělé.“ hřmí ze sluchátek. “Daří se vám vystoupit z
rigidních myšlenkových schémat a hledat nové souvislosti. Teď zkuste svoji
myšlenku rozvést. Jak byste přesvědčila případné publikum o pravdivosti svojí
teze? Zkuste přinést argumenty.“
Je pozdě. Sotva koukáš,
argumenty nemáš, ale dobře, když už… Plodíš nesmyslně hloupej text, v hodinu,
kdy si dřív plodila děti. Počet dětí s poruchami učení, s ADHD a autismem
neustále narůstá. Odkud k nám tato epidemie přichází? Na vině může být projekt
mléko do škol. Otrávené mléko z neznámých zdrojů. Firmu vlastní migrant, který
si v ČR založil byznys. Čteš to jednou, dvakrát. Obaluješ holý věty a zas a
znova. Plození hovadin tě začíná intenzivně uspokojovat a Kurz plesá.
„Vynikající. Jste náš
člověk!“ rozplývá se algoritmus. A tobě už se rozplývá monitor před očima.
Zalomíš to přímo do klávesnice. Čelem píšeš dobrou noc a počítač s Kurzem
spokojeně vrní. Usíná s tebou. V noci tě pronásledujou cizinci a stříkají po
tobě otrávený mlíko.
XXX
Mléko a silné kosti?
Dětem po něm měkne mozek!
Mléčné výrobky jsou pro
dětský organismus nepostradatelné. Obsahují totiž vysoké množství vápníku,
který je nezbytný pro správný vývoj kostí. Na to pamatoval i projekt „Školní
mléko“, jehož cílem bylo zajistit pravidelné dodávky mléka školákům na svačinu.
Jenže namísto zdravých kostí mléko školákům způsobilo trvalé poškození mozku.
Za dodávkami jedovatého mléka stojí migrant!
Čtěte již zítra
exkluzivní reportáž Anny Krátké v příloze „Zdraví a životní styl“ Paralelních
Listů!
Komentáře
Okomentovat